امضای دیجیتال چیست و چه تفاوتی با گواهی دیجیتال دارد؟

 
 
امضای دیجیتال و گواهی دیجیتال ابزار های امنیتی هستند که برای امضای اسناد الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. 

امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال فناوری است که برای تأیید صحت یک سند ، پیام یا معامله دیجیتالی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. این تضمین را در اختیار گیرنده قرار می دهد که پیام توسط فرستنده ایجاد شده و توسط شخص ثالث دستکاری نشده است.
 
وقتی شخصی اسناد دیجیتالی را امضا می کند ، احراز هویت فرستنده اهمیت دارد  امضا کننده چه کسی می باشد ، و آیا وی می تواند مسئول درستی و صحت اطلاعات باشد؟ همین سوالات به امضا وارد می شود – آیا جعلی نیست؟ 
امضای دیجیتال به حل این مشکلات کمک می کند چرا که  گواهی امضای دیجیتال هویت شخص را تأیید می کند.
 
امضای دیجیتال یک مهر تأیید اعتبار الکترونیکی رمزگذاری شده بر روی داده های دیجیتال است. ثابت می کند که اطلاعات از فرستنده دریافت شده و تغییر نکرده است.
 
 

مزایای امضای دیجیتال

این فناوری فرصتهای مختلفی را برای سازمانها و افرادی که اسناد را به شکل الکترونیکی نگهداری می کنند فراهم می کند. از جمله این مزایا و فرصت ها:
 
احراز هویت. از امضاهای دیجیتالی می توان برای تأیید صحت منبع اطلاعات ، به ویژه در مورد معاملات مالی استفاده کرد.
تمامیت. اگر پیام به صورت دیجیتالی امضا شده باشد ، هرگونه تغییر در آن پس از امضا ، آن را باطل می کند.
قابلیت اطمینان با استفاده از این ویژگی ، شخصی که اطلاعات را امضا کرده است نمی تواند پس از آن امضای آن را انکار کند. به همین ترتیب ، با دسترسی به کلید عمومی ، اجازه جعل امضای معتبر را به کلاهبرداران نمی دهد.
امضاهای دیجیتالی از یک قالب استاندارد پذیرفته شده به نام PKI استفاده می کنند. در بسیاری از کشورها ، امضای دیجیتال همان معنای قانونی تمبرهای مرطوب را دارند. از امضاهای دیجیتال برای جلوگیری از جعل اسناد مهم، بسیار استفاده می شود.
 

گواهی دیجیتال چیست؟

گواهینامه های دیجیتالی مانند کارت های شناسایی مانند گذرنامه و گواهینامه رانندگی کار می کنند. دولت گواهینامه های دیجیتالی صادر می کند. وقتی کسی آن را درخواست می کند ، مرجع هویت شخص درخواست کننده را بررسی می کند ، تأیید می کند که تمام شرایط لازم برای دریافت گواهی را برآورده می کند و سپس آن را صادر می کند.
 
وقتی گواهی دیجیتال به دیگران اعطا می شود ، آنها می توانند هویت مالک را تأیید کنند ، زیرا گواهی مزایای امنیتی زیر را ارائه می دهد:
 
شامل اطلاعات شخصی برای کمک به شناسایی و ردیابی مالک است.
شامل اطلاعات لازم برای شناسایی و ارتباط با مرجعی است که سند را صادر کرده است.
طراحی شده در برابر جعل و تقلب ؛
توسط ارگانی صادر شده است که می تواند در هر زمان کارت شناسایی را لغو کند (به عنوان مثال ، اگر کارت برای اهداف دیگر استفاده شود یا گم شود) ؛
بررسی صحت از طریق تماس با مرجع صادر کننده امکان پذیر است.
یک گواهینامه دیجیتال ممکن است یک سند اضافی باشد که هویت را اثبات می کند.
 

تفاوت بین امضای دیجیتال و گواهی دیجیتال

در این است که گواهی امضای دیجیتال را به شخص متصل می کند ، در حالی که امضای دیجیتال باید اطمینان حاصل کند که داده ها یا اطلاعات از لحظه ارسال ایمن هستند. از گواهینامه های دیجیتال برای تأیید هویت فرستنده و از امضای دیجیتال برای تأیید داده های ارسالی استفاده می شود.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *